
Το παιδί με υπερευαισθησία ή στοματική αμυντικότητα δεν επιθυμεί να γεύεται και να αισθάνεται στο στόμα του ποικίλες γεύσεις και υφές. Το παιδί αυτό, συχνά, έχει μια περιορισμένη γκάμα φαγητών προς κατανάλωση. Μπορεί να τρώει αποκλειστικά πολτώδη ή τραγανά ή άνοστα φαγητά. Επίσης, μπορεί να αποφεύγει τροφές που απαιτούν πολύ μάσημα ή τροφές διαφορετικών υφών αναμειγμένες ή με σβόλους. Μερικά παιδιά αποφεύγουν τροφές συγκεκριμένου χρώματος. Επίσης, διαθέτουν αντανακλαστικό εμετού που ενεργοποιείται εύκολα, ενώ μπορεί να αποφεύγουν να χρησιμοποιούν τα χείλη τους (δόντια μόνο) όταν τρώνε με πιρούνι ή κουτάλι. Μερικά μπορεί να παρουσιάζουν εξαιρετική ευαισθησία ενώ πλένουν τα δόντια τους ή δέχονται αγγίγματα στο πρόσωπο και τα χείλη τους.
Το παιχνίδι με το φαγητό είναι ένας καλός τρόπος για να εισάγετε νέες γεύσεις και υφές στην διατροφή του παιδιού σας:
- Ζωγραφίστε με τα δάχτυλα σε μια λαδόκολλα με κρέμες διαφορετικών γεύσεων και υφών, όπως φρουτόκρεμα, κρέμα από άνθος αραβοσίτου, σάλτσα μήλου, βρώμη (μαγειρεμένη ή ανακατεμένη με νερό / γάλα), κτλ.
- Ενώστε cheerios ή παρόμοια δημητριακά και στρογγυλά κουλουράκια με σπάγκο.
- Το παιδί μπορεί να πλάσει ζύμη για ψωμί ή κουλουράκια, προσθέτοντας κομματάκια σοκολάτας για να δώσει μια υφή με εξογκώματα στο υλικό.
- Προετοιμάστε το πρόσωπο και το στόμα του παιδιού πριν το γεύμα: Χαϊδέψτε το πρόσωπο του παιδιού σας σταθερά με τα δάχτυλά σας (ή πείτε στο παιδί να το κάνει στον εαυτό του, αρχικά): κάντε μασάζ από το σαγόνι προς τις γωνίες του στόματος, από τα αφτιά προς τα μάγουλα και το στόμα και γύρω από το στόμα.
- Κρατήστε ένα μαλακό πανί ή το πίσω μέρος μιας οδοντόβουρτσας με δόνηση με παρόμοιο τρόπο (μασάζ).
- Κρατήστε ένα παιχνίδι ή μια οδοντόβουρτσα με δόνηση γύρω από ή μέσα στο στόμα.
- Δώστε στο παιδί να μασήσει κάποιο σωληνάκι από λάστιχο (από το ενυδρείο κτλ.) για αρκετά λεπτά πριν φάει.
- Παιχνίδια με το στόμα: σφυρίχτρες, αρμόνικα, παιχνίδι – κόρνα, φούσκες ή κίνηση ανεμόμυλου με αέρα από το στόμα, ζωγραφική έχοντας τον μαρκαδόρο στο στόμα, μεταφορά αντικείμενων με κουτάλι που είναι στο στόμα (χωρίς χέρια) κλπ.
- Φυσήξτε αέρα από καλαμάκι, διεξάγοντας «αγώνες» με μπάλες από βαμβάκι, μπαλάκια του πινγκ πονγκ, φελλούς, κτλ.
- Πρέπει να εισάγετε νέες γεύσεις και υφές σταδιακά, με μία μόνο εμπειρία σε ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.
Το παιδί με υπο-ευαισθησία ή με στοματική αναζήτηση, συχνά λαχταρά συγκεκριμένες αισθήσεις στο στόμα του και, ίσως, εξερευνά το περιβάλλον γλύφοντας μη βρώσιμα αντικείμενα. Μπορεί να εκδηλώνει δυνατή επιθυμία για μία συγκεκριμένη γευστική αίσθηση (γλυκό, αλμυρό, πικρό, ξινό), γεύση (πικάντικο, μέντα, κανέλα, μπανάνα, βανίλια, κτλ.) ή υφή (τραγανό, πολτώδες, παγωμένο, χυλώδες). Το παιδί, πιθανώς, δυσκολεύεται να ελέγχει το μέγεθος της μπουκιάς του, γεμίζοντας έτσι υπερβολικά το στόμα του. Μπορεί να χρειάζεται υπενθύμιση να μασάει καλά πριν καταπιεί. Όταν το παιδί με στοματικές αναζητήσεις δεν τρώει, πιθανώς, έχει κάτι στο στόμα του ή μασάει τα ρούχα του, τις γόμες από τα μολύβια του, παιχνίδια, κτλ.
Ακολουθούν δραστηριότητες που απαιτούν την έντονη άσκηση του στόματος και των γύρω υποδομών και βοηθούν το παιδί με στοματική αναζήτηση:
- Φούσκες σε γάλα ή χυμό με καλαμάκι.
- Το παιδί πίνει ροφήματα από λεπτό καλαμάκι ή μακρύ καλαμάκι με διαδρομές.
- Το παιδί πίνει παχύρρευστους χυμούς (μιλκ-σέικ), γρανίτες, παχύρρευστο χυμό μήλου, κρέμες κτλ. μέσα από καλαμάκι.
- Το παιδί πίνει από αθλητικό μπουκαλάκι.
- Τρώει φαγητά που θέλουν αρκετό μάσημα (λαστιχωτά ζαχαρωτά, τσίχλες, λουκούμια, καλαμαράκια) ή τραγανές τροφές (κριτσίνια, καρότα, σέλερυ, κρακεράκια).
- Μπορείτε να αντικαταστήσετε το μάσημα ακατάλληλων αντικειμένων με τα εξής:
- Τσίχλες
- Σωληνάκια από λάστιχο κτλ. (ενυδρείου, χειρουργικά σωληνάκια)
- Ειδικά «κολιέ» από λάστιχο που το παιδί μπορεί να μασάει.
Οι ειδικά εκπαιδευμένοι και καταρτισμένοι πάνω στην μέθοδο θεραπευτές οργανώνουν και εφαρμόζουν ένα εξατομικευμένο για το κάθε περιστατικό πρόγραμμα και εκπαιδεύουν τους γονείς στην εφαρμογή της μεθόδου στο σπίτι για καλύτερα και αμεσότερα αποτελέσματα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου